Martin Luther University Halle-Wittenberg

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Max Herke, Dipl. Soz.

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Institut für Medizinische Soziologie

room 025 (Erdgeschoss)
Magdeburger Straße 8
06112 Halle (Saale)

phone: +49 345 557 1173

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

research interests

  • Social determinants of health
  • Child and adolescent health
  • Methods of empitical social research
  • Nutrition and dementia
  • Multiple Imputations

Project

  • Trajectories and transitions throughout the educational career: Implications for young people's health and health inequalities (NEPS2)
  • Food practices of young people in residential care: a mixed-method study (ESSEN)

Completed projects

  • The impact of compositional, contextual and institutional school characteristics on health and well-being throughout the educational career (NEPS)
  • Nutritional interventions for prevention and treatment of dementia (NuDe)

Curriculum vitae

  • Since June 2014
    Research assistant, Institute of Medical Sociology, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Germany
  • 2013
    Research assistant, Medical Psychology and Medical Sociology, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany
  • 2008 - 2013
    Student assistant, Medical Psychology and Medical Sociology, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany
  • 2007 - 2010
    Student assistant, Institut of Sociology, Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany
  • 2004 - 2013
    Study of Sociology (Diploma in Sociology), Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany

Publications

Herke M, Rathmann K, Richter M (2019). "Trajectories of students’ well-being in secondary education in Germany and differences by social background." European Journal of Public Health: ckz049.

Rathmann K, Herke M, Richter M (2019). "The role of class-level composition and schools´ contextual characteristics for school-aged children´s life satisfaction: a three-level multilevel analysis." International Journal of Adolescence and Youth: 1-13.

Rathmann K, Herke M, Bilz L, Rimpelä A, Hurrelmann K, Richter M (2018). Class-Level School Performance and Life Satisfaction: Differential Sensitivity for Low- and High-Performing School-Aged Children. International Journal of Environmental Research and Public Health 15(12): 2750.

Herke M, Fink A, Langer G, Wustmann T, Watzke S, Hanff A-M und Burckhardt M (2018). "Environmental and behavioural modifications for improving food and fluid intake in people with dementia." Cochrane Database of Systematic Reviews(7).

Herke M, Rathmann K und Richter M (2018). Verläufe im Wohlbefinden während der Sekundarstufe: Unterschiede nach sozialen Hintergrundmerkmalen und nach dem sonderpädagogischen Förderbedarf. Leistung und Wohlbefinden in der Schule: Herausforderung Inklusion. K. Rathmann und K. Hurrelmann. Weinheim und Basel, Beltz Juventa.

Rathmann K, Herke M, Heilmann K, Kinnunen JM, Rimpelä A, Hurrelmann K und Richter M (2018). "Perceived school climate, academic well-being and school-aged children’s self-rated health: a mediator analysis." European Journal of Public Health: cky089-cky089.

Rathmann K, Vockert T, Herke M, Jochmaring J, Hurrelmann K und Richter M (2018). "Lebenszufriedenheit von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf: Gibt es Unterschiede zwischen der Beschulungsart?" Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 13(2): 129-144.

Rathmann K, Herke M, Hurrelmann K und Richter M (2018). "Klassenklima, schulisches Wohlbefinden und Gesundheit von Schülerinnen und Schülern in Deutschland: Ergebnisse des Nationalen Bildungspanels (NEPS)." Gesundheitswesen 80(4): 332-341.

Rathmann K, Herke M, Kuntz B, Lampert T, Loter K, Moor I, Hurrelmann K und Richter M (2018). "Die Bedeutung der intergenerationalen Bildungsmobilität für die Gesundheit und die Lebenszufriedenheit von Schülerinnen und Schülern in Deutschland." Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 38(1): 80-99.

Rathmann K, Herke M, Hurrelmann K und Richter M (2018). "Perceived class climate and school-aged children's life satisfaction: The role of the learning environment in classrooms." PLOS ONE 13(2): e0189335.

Heilmann K, Bräsen J, Herke M, Richter M und Rathmann K (2018). "Soziale Determinanten der subjektiven Gesundheit, Lebenszufriedenheit und krankheitsbedingten Schulfehltage von Heranwachsenden in Deutschland: Erste Ergebnisse des Nationalen Bildungspanels (NEPS)." Gesundheitswesen 80(7): 613-620.

Richter M, Günther S und Herke M (2018). "Lebenslaufforschung in der Epidemiologie und den Sozialwissenschaften. Gemeinsam einsam?" Gesundheitswesen 80(6).

Rathmann K, Herke M, Moor I und Richter M (2016). Bildungsungleichheit, Schulumwelt und Gesundheit: Gibt es eine doppelte Benachteiligung? Schule und Gesundheit. Ergebnisse des WHO-Jugendgesundheitssurveys „Health Behaviour in School-aged Children“. L. Bilz, G. Sudeck, J. Buckschet al. Weinheim und Basel, Beltz Juventa: 156-180.

Burckhardt M, Herke M, Wustmann T, Watzke S, Langer G und Fink A (2016). "Omega-3 fatty acids for the treatment of dementia." Cochrane Database of Systematic Reviews(4).

Herke M, Fink A, Moor I und Richter M (2016). Familienform, soziale Ungleichheit und Ernährung. Essen im Erziehungs- und Bildungsalltag. V. Täubig. Weinheim, Basel, Beltz Juventa.

Schier K, Herke M, Nickel R, Egle UT und Hardt J (2015). "Long-Term Sequelae of Emotional Parentification: A Cross-Validation Study Using Sequences of Regressions." Journal of Child and Family Studies 24(5): 1307-1321.

Henn L, Braks K, Brian T, Herke M und Hardt J (2013). "Die Symptomcheckliste SCL-27-plus bei Essstörungen." Psychother Psych Med 63(05): 201-203.

Hardt J, Herke M, Brian T und Laubach W (2013). "Multiple Imputation of Missing Data: A Simulation Study on a Binary Response." Open Journal of Statistics 3(5): 370-378.

Herke M und Hardt J (2013). "Imputieren ja oder nein – und wenn ja, wie?" Psychother Psych Med 63(02): 101-102.

Hardt J, Herke M und Leonhart R (2012). "Auxiliary variables in multiple imputation in regression with missing X: a warning against including too many in small sample research." BMC Medical Research Methodology 12(1): 1-13.

Schier K, Egle U, Nickel R, Kappis B, Herke M und Hardt J (2011). "Parentifizierung in der Kindheit und psychische Störungen im Erwachsenenalter." Psychother Psych Med 61(08): 364-371.

Hardt J, Herke M und Schier K (2011). "Suicidal Ideation, Parent–Child Relationships, and Adverse Childhood Experiences: A Cross-Validation Study Using a Graphical Markov Model." Child Psychiatry & Human Development 42(2): 119-133.

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